Varför krånglar iOS i webbläsaren Safari?
Sedan Apple lanserade sina nya operativsystem i slutet av sommaren 2018 har många användare haft problem med att ladda vissa hemsidor. Detta drabbar dig som använder den senaste versionen av webbläsaren Safari (version 12 och uppåt) på smartphone eller dator. DN.se är tyvärr en av de sidor som påverkas, och vi har kontakt med både Apple och andra större aktörer på webben som upplever samma problem. Problemet yttrar sig på följande sätt: när man försöker gå in på sidan fastnar laddningen och sidan är helt vit.
DN:s utvecklingsavdelning jobbar med problemet, och hoppas kunna komma fram till en lösning så snart som möjligt. I dagsläget vet vi dock tyvärr inte vad som orsakar problemet.
Sätt att kringgå problemet i dag är att: I första hand starta om webbläsar-appen helt. Se instruktioner här för hur du gör det på iPhone, iPad eller iPod touch.
Om inte det hjälper kan du rensa kakor (cookies) och webbplatsdata i Safari.
En annan lösning är att ladda ner DN-appen, som inte är drabbad av samma problem.
Använder du MacOS kan du prova med en annan webbläsare, exempelvis Firefox eller Chrome. (På iOS är dock samtliga webbläsare drabbade).
Så här rensar du cookies och webbplatsdata i Safari på din dator:
1. Välj Safari > Inställningar.
2. Klicka på "Integritet".
3. Klicka på "Hantera webbplatsdata".
4. Sök efter namnet på webbsidan vars data du vill ta bort.
5. I listan klickar du på webbsidan (till exempel DN.se) som har data som du vill ta bort.
6. Klicka på "Ta bort".
7. När du är klar klickar du på "Klar" och stänger inställningsfönstret.
8. Starta om webbläsaren.
9. Starta om datorn vid behov.
DN:s utvecklingsavdelning jobbar med problemet, och hoppas kunna komma fram till en lösning så snart som möjligt. I dagsläget vet vi dock tyvärr inte vad som orsakar problemet.
Sätt att kringgå problemet i dag är att: I första hand starta om webbläsar-appen helt. Se instruktioner här för hur du gör det på iPhone, iPad eller iPod touch.
Om inte det hjälper kan du rensa kakor (cookies) och webbplatsdata i Safari.
En annan lösning är att ladda ner DN-appen, som inte är drabbad av samma problem.
Använder du MacOS kan du prova med en annan webbläsare, exempelvis Firefox eller Chrome. (På iOS är dock samtliga webbläsare drabbade).
Så här rensar du cookies och webbplatsdata i Safari på din dator:
1. Välj Safari > Inställningar.
2. Klicka på "Integritet".
3. Klicka på "Hantera webbplatsdata".
4. Sök efter namnet på webbsidan vars data du vill ta bort.
5. I listan klickar du på webbsidan (till exempel DN.se) som har data som du vill ta bort.
6. Klicka på "Ta bort".
7. När du är klar klickar du på "Klar" och stänger inställningsfönstret.
8. Starta om webbläsaren.
9. Starta om datorn vid behov.